Oplevelser fra elever

Vi har talt med fire elever, der alle læser til webudvikler. De kommer fra forskellige baggrunde, men har valgt samme uddannelse og deler nu deres oplevelser og indtryk.

Her fortæller de lidt om deres rejse, hvad der inspirerede dem til at blive webudviklere, og hvordan uddannelsen har levet op til deres forventninger.

Elev ved computer

Mads 21 År
Grundforløb 2
NEXT København

Mads fik interessen for webudvikling mens han gik på NEXT mediegymnasiet i København på Computer science linjen.

Mads vil gerne bruge uddannelsen til at læse videre til datamatiker. Han drømmer om at have sit eget firma en dag, hvor han selv kan bestemme sin arbejdstid.

Mads har altid interesseret sig for gaming og it. Han håber på en dag at kunne blive økonomisk uafhængig.

Elev ved computer

Sofie 19 år
Grundforløb 2
Techcollege

Sofie har altid interesseret sig for gaming og leget lidt med kodning i sin fritid.

Hun søgte ind på Grundforløb 2 efter studentereksamen og var lidt i tvivl om det var det rette valg, men efter 4 måneder på uddannelsen er hun blevet glad for både uddannelsen og studiekammeraterne.

Sofie bor stadig hjemme hos din familie

Elev ved computer

Anna 42 år
Grundforløb 2
NEXT København

Anne har en tidligere uddannelse som kunstner fra Kunstakademiet. Anne er enlig mor med 2 børn og hun ønskede at skifte branche.

Anne blev tiltrukket af uddannelsen til webudvikler, fordi hun stadig kan bruge sine kreative erfaringer når hun koder hjemmesider, samtidig med at uddannelsen er meget erhvervsorienteret og praktisk.

Anne håber på at få et job i it-branchen, når hun er færdig. Anne havde ingen erfaringer fra IT før hun startede på uddannelsen.

Elev ved computer

Mohammed 38 år
Hovedforløb
Roskilde Teknisk Skole

Mohammed var i militæret nogle år før han besluttede sig for at læse til webudvikler.

Han gennemførte Grundforløb 2 på NEXT i København og startede efter eksamen på Roskilde Tekniske Skole.

Mohammed blev tiltrukket af at arbejde med IT fordi det er meget selvstændigt.

Han interesserer sig for spiludvikling og vil gerne udvikle apps, og han overvejer en dag at læse videre til ingeniør.

Gruppe af mennesker som holder et møde

NEXT elevers besøg på Roskilde Tekniske Skole

Eleverne fra Webudvikler NEXT KBH var på besøg på Roskilde Tekniske Skole, hvor de fik mulighed for at opleve skolens faglige miljø og få introduktion til det, som venter dem på hovedforløbet på Roskilde Tekniske Skole.

Under besøget blev eleverne introduceret til skolens hovedforløb gennem et oplæg, som gav et dybdegående indblik i, hvad man som studerende kan forvente sig af denne del af uddannelsen.

Gennem oplægget fik eleverne indsigt i de mange praktiske og teoretiske fag der tilbydes på Roskilde Tekniske Skole.

Der blev lagt vægt på, hvordan skolen tilbyder en uddannelse, hvor eleverne både får praktiske færdigheder og teoretisk viden, som de kan tage med sig videre i deres fremtidige karriere.

Info om specialefag

Underviseren på uddannelsen fortalte desuden eleverne om at de skal vælge et specialefag i løbet af studiet inden for deres egne interesser, som vil give dem en grundlæggende viden inden for et specialeområde i programmering.

Besøget på Roskilde Tekniske Skole var en inspirerende oplevelse, der gav eleverne en dybere forståelse af skolens uddannelsesstruktur og de mange muligheder og kompetencer de får fra uddannelsens hovedforløb.

En del af besøget bestod i at møde eleverne fra Roskildes grundforløb, hvor eleverne samarbejdede om at kode en quiz til hinanden. Opgaven var en måde at eleverne kunne møde hinanden og samtidigt samarbejde om et fagligt projekt.

NEXT elevers besøg hos EKSPONENT

I løbet af grundforløbet på webudvikler uddannelsen skal de studerende på virksomhedsbesøg i en it-virksomhed.

Besøget giver de studerende mulighed for at opleve en professionel arbejdsplads og få en fornemmelse af, hvordan det er at arbejde som færdiguddannet webudvikler.

Det er EKSPONENT som har udviklet NEXT-hjemmeside. Som en del af introduktionen til virksomhedens udviklingsprocesser blev SASS demonstreret på NEXT’s Sandbox-hjemmeside – en testplatform, der muliggør eksperimenter og optimering af idéer, før de implementeres på hovedsiden.

Udvikling og fleksibilitet

Kontinuerlig udvikling er en kerneværdi i virksomheden, hvor der årligt afsættes 80 timer pr. medarbejder til at styrke kompetencer og lære nye teknologier. Dette er med til at sikre at medarbejderne er gode til at udvikle moderne løsninger i deres arbejde.

Fleksibilitet er en central del af arbejdsdagen. Arbejdstider tilpasses ofte med muligheder for hybridarbejde, hvor opgaver kan løses hjemmefra 1-3 dage om ugen afhængigt af behov.

Anvendelse af AI

AI anvendes som et værktøj til at understøtte arbejdet, underlagt klare interne retningslinjer for brug. Generelt ser EKSPONENT AI som et værktøj, man kan benytte i sit arbejde.

AI er noget som webudviklere og andre i IT-virksomheden benytter som ikke vækker bekymring for fremtiden. AI som ChatGPT og lignende er et brugbart værktøj. Der er dog retningslinjer for virksomhedens ansatte ift. brug af AI og sådan vil det nok også være andre steder.